Bananglass! Mums!

Nu har jag precis ätit färdigt efter en ganska intensiv dansträning. Ja, dansen började ju idag och självklart hade jag kollat fel på tiden så jag var ju 20min försenad. Men jag hängde ändå med i dansen och till slut fungerade det.
Nu innan jag ska sätta mig fastklistrad framför tv:n då Idol2009 börjar, så tänkte jag lägga upp receptet på min faligt goda bananglass!!

5-6 portioner:
300gr banan (ungefär 2st)
1½ dl mjölk
1½ dl grädde
en halv citron
1 dl grädde

Börja med att mixa eller mosa bananerna med citronsaft och sockret. Smeten ska bli så färdig att det inte finns några klumpar i den. Blanda sedan i mjölken och grädden, men inte i mixern. Rör om det!
Jag tog istället 2 dl grädde och ½ dl mjök för att slippa sorbet konsistensen. Häll sedan smeten i glassmaskinen och låt den köras tills glassen inte rinner runt. Häll det i en burk och stoppa in i frysen. Första halvtimmen lägg på locket, men det ska bara ligga på med en liten springa. Så att glassen verkligen blir kall och ''hård''.

Jätte simpelt och hur gott som helst!

Kan gärna serveras med lite hackade hasselnötter!

 

Nu sticker jag men vi hörs imorgon!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0