Pasta med tomatsås

Ett utav mina favoritrecept som jag brukar göra lite snabbt innan träningarna ibland är faktiskt pasta med tomatsås!
Även om det är ganska enkelt att göra så tar det tid!

Ingredienser: (1 person)
6-7 tomater (bara för att jag älskar tomat, och tomatsås! ju fler tomater, desto mer tomatsås!)
Lök samt vitlök
Färsk basilika
Olivolja
Peppar samt salt
(vid behov och smak: vitt vin och tomatpuré)


Gör såhär:
Jag brukar variera alla ingredienser lite hur som helst när det gäller mängd beroende på hur mycket jag vill att det ska smaka av de olika ingredienserna.
Börja med att hacka lök och vitlök i små bitar (kärnor fungerar utmärkt, men vitlöken ska helst vara pressad!). Fräs dem lätt i lite olivolja i en kastrull på hög värme, men se till att löken bara blir genomskinliga och inte bruna för det kan lätt skapa en besk smak, det går snabbt så håll koll på löken! Jag brukar iblan dhäll ai en matsked vitt vin som jag låter löken fräsas med. Då får man en liten tocuh av vitt vin. Mycket gott!
Skär upp tomaterna i kärnor och hacka upp basilikan. Häll ner allt i kasturllen med den hackade basilikan.
Låt den koka i ca 5 min på hög värme, och låt sedan små puttra i 30 min och framåt (beroende på hur ''tung'' tomatsmak du vill ha). Om du vill att det ska smaka mer tomat så kan du mycket väl hälla på lite tomatpuré!
Salta och peppra efter smak! 
Serveras helst med färsk pasta, men självklart så går vilken pasta som helst lika utmärkt!

Källa: Google


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0