Sabbatsår & Framtidsplaner

Det är helt sjukt vad jag längatr till studenten. Den dagen som bara är fyllt av lycka och glädje. Ändå så försöker jag bara ta en dag i taget och inte tänka för mycket på det. Mössan som jag beställde är i Lundamodellen, helt plain och svart med ett grönt band, samt den traditionella blomman. Sedan har jag broderat in min skolans namn i nacken, vitt på vitt liksom. 
Efter studenten ska jag ta ett sabbatsår. Det behöver jag. Nu under sommaren ska jag hitta någonstans att jobba bara. Mitt jobb som jag har varit på under två sommrar erbjöd mig samma jobb som jag alltid haft, så jag sa helt enkelt nej. Det är ett tufft jobb och jag tycker jag måste få chansen till att utvecklas och ha andra arbetsuppgifter. Så de är något jag måste göra...
Men efter sommaren då? Jag har planer på att inte plugga, jag måste ta ledigt och fundera ut vad jag vill göra. Jag har alltid haft drömmar om att bli läkare, ända sedan jag var 4 år har jag haft den drömmen. Men för tillfället har jag inte betygen till det så enda chansen för mig att komma dit är antingen genom högskoleprovet eller genom kringelikrokvägar. Vilket jag absolut inte har något emot! Kanske hittar jag något under vägen som verkar spännande. Men det enda jag vet är att jag inte tänker sluta kämpa för mitt mål förrän någon eller något säger ''Amanda, nu får du börja testa på något annat för du kommer inte kunna komma dit du vill. Men du kommer hitta något som du älskar, lovar''. 
Jag har inte bara drömmen om att bli läkare. Även om den drömmen står högst upp så är de några andra saker som också tillkallar mitt intresse. Som att bli professionell kock. Jag älskar att laga mat och att äta. Det är en passion jag har utanför dansen. Det är liksom glädje för mig. Ta en kyckling exempel. Det kan ju låta ganska tråkgit, men man kan göra så mycket gott med den! Som exempelivis kycklingbröst inlindade i bacon med koriander, bakat i ungnen med vitt vit i botten. Serveras med färsk pasta och en god sallad med frisk dressing på olja, vinäger, citron och salt & peppar. Eller exempelvis en hel kyckling som man styckat upp som också får tillagas i ugnen med vitt vin som kan serveras med en svamprisotto och sallad där också. Jag menar, det finns så mycket gott man kan göra och inför varje gång lär man sig något nytt! 
 
Att kunna rädda djur är också något som står mig varmt om hjärtat. Jag är en otrolig djurvän och att se djur plågas som de gör, de gör ont. Så att kunna få sticka iväg till USA och jobba på något SPCA hade varit så otroligt intressant och kul. Att kunna ge djuren en andra chans så de får vad de förtjänar. För varför skaffa ett djur om man inte kan ta hand om de?
 
Men efter sommaren ska jag göra något helt annat, förutom att tänka ut vad jag vill göra om jag inte kan göra det jag verkligen verkligen vill. 
Om allt går enligt planerna så kommer jag förhoppningsvis komma iväg till USA ett år för att jobba som aupair. I Texas förhoppningsvis men det spelar inte så stor roll var jag hamnar. Jag vet att jag vill iväg till USA i vart fall. Eller möjligtvis Florida, Nya Zeeland eller Australien. Jag kommer inte att gå via föreningar då jag vet att de kan sluta rätt illa. Nu vill jag inte dra en kam över allt och alla men jag känner att jag lockas inte riktigt av det. Därför går jag via kontakter istället. Vi har en del bekanta och vänner som bor eller har bott i USA. Och genom de så skickas lite krokar ut. Och om detta inte funkar att jag kommer iväg till USA så får jag komma på en plan B. Som egentligen borde kommas på nu. Men jag har faktiskt ingen aning om vad den plan B ska vara. Kanske sticker jag iväg till Schweiz på en hotell och management utbildning som finns där. Kanske stannar jag här i Sverige och jobbar i någon butik eller restaurang. Jag har faktiskt ingen aning och de skrämmer mig lite. För jag måste ha plan B redo snart. Har nig några roliga tips kanske? 
Usch, de är läskigt att växa upp, bli vuxen och sluta med skolan. De som alltid varit något regelbundet sedan man var 7 år gammal. Nu bara slutar det. Pang bom liksom. Men som jag sagt innan, allting brukar alltid lösa sig.
Det härliga med att bli vuxen är ju att man verkligen får göra något man gillar. Om jag vill så kan jag ju faktiskt resa jorden runt. Haha, mina föräldrar är lite rädda över att om jag kommer iväg till USA så tror de att jag inte kommer komma tillbaka igen. De tror inte jag heller. Haha...
 
Detta blev ett ganska kluddigt inlägg men äh, vad gör det? Nu måste jag tillbaka till the reality med flyttkartonger och en understimulerad hund. Jag ska försöka ta henne till trädgården utanför biskopshuset så hon får chansen att springa av sig. Nu när de är fullt upp med flytten kan vi inte alltid ge henne mer uppmärksamhet än de promenader vi brukar ge henne. Som morgon, lunch, middag och kvällsprommisarna. Men jag tar mer än gärna ut henne så även jag får lite luft.
Hej svejs!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0