Bal 2013

 
 
Jag slutade skolan i år! Och innan studenten har man bal!
 
Balen är något vi längtade till redan när vi började i ettan. När vi väl började sista året sa man bara ''men usch, det är jätte långt kvar''.
 
Många förberedelser, mycket letande för rätt klänning. Jag som person är inte alls så glammig utav mig utan ganska layback och naturlig. Att hitta den rätta klänningen tog tre månader för mig. Oj tänker ni kanske men jag hade några måsten för min klänning. Den skulle ha axelband och ha hög hals. 
Den första hittade jag och mamma på Fields' i Köpenhamn av designern Ilse Jacobsen och den var helt fantastisk! Hög i halsen och hade det där flowet som jag letade efter. Nackdel? Den var röd. I och med att jag har en röd rödhudton och röd hårfärg tar röda kläder ofta fram det mer. Även om klänningen inte hade just den röda färgen som tar fram det röda i mig (som gör att jag ser röd ut i ansiktet på bilder mm) så kände jag mig inte helt bekväm i det. Och min mamma har lärt mig ''om du tvekar ska du inte ta det''. Hon har så rätt! Så nej, det var bara att hänga tillbaka den på galgen. 
 
Vi kollade i Lund, Malmö, Köpenhamn, Stockholm och på internet. Jag hittade inte riktigt den rätta.
Tillslut började jag ge upp, jag orkade inte riktigt anstränga mig. För ingen av de klänningarna jag testade var ''jag''. Jag började leta efter Ilse Jacobsen igen men nu hade det gått några månader och klänningen var slut i varje butik. I Lund fanns en butik dock som kunde beställa in den. Men jag skulle höra av mig. 
Helgen som kom åkte jag upp till landet för en arbetsintervju inför sommaren och innan tåget gick hade jag några timmar ledigt. Jag ringde mamma och hon sa att jag skulle ge letandet en chans i Göteborg. Och jag gav med mig. Jag hittade en butik med namnet Premiere bakom NK-huset. Där hade de massor med klänningar! Jag hittade en fin blå och nio andra klänningar. Jag visste att den blåa var den rätta. Och det var den så det fick bli den också! Jag var så himla glad att äntligen hitta den! Till den blev det en svart enkel kuvertväska och svarta ballerina som jag fixade till mett ett par örhängen som jag sydde fast. Mest för att göra det lite mer ''söta''.
 
Håret fixade jag hos min frisör som gjorde en liten grekisk stil på det och sminkningen skötte jag själv.
 
Nu var dagen här! Så konstigt. Tiden gick ju så snabbt!
 
Jag mötte upp mitt tjejgäng hos en klasskamrat för lite champagne och tilltull sen gick bilen mot AF borgen där vi mötte upp våra respektive dejter. 
Det började med inskrivning, fotografering och mingel. Sen in i salen för middag och sen dans natten lång. Jag hade så fruktansvärt kul! Ett minne för livet, verkligen! Jag kom hem halv sju på morgonen, med ont i fötterna och en trötthet men gud vad det var värt det!
 
Visst är Ilse Jacobsen klänningen vacker? 
 
Här har vi mig! Smikningen blev en brun skuggning. Även om jag nu i efterhand kanske ångrar lite att min smikning var så skarp och jag ville ha en lite mer naturlig så är jag ändå nöjd.
 
 
 
 
 
Carl, min baldejt, och jag.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0