Åååhh!!

Jag blir så trött alltså. Nu tänker jag klaga och om inte ni vill få reda på vad det är eller så, så bör ni inte läsa.

Jag läser lite här och var om dem få tigrarna som finns kvar. Jag blir verkligen ledsen när jag ser hur många tigrar det är som har försvunnit under dem senaste 100 åren. Då fanns det 100 000 tigrar runtomkring heela världen. Från stora delar av Asien, från Indonesiens övärld via Kina och Ryssland västerut ända bort mot Turkiet.  Men enligt dem senaste beräkningarna från WWF, finns det bara cirka 3 500 tigrar kvar, i hela världen!
Det har rasat drastiskt! Men som tur är, är kanske inte hoppet ute ännu. WWF driver några projekt i asien för att rädda de sista tigrarna. Dem har skapat hanlingsplaner för tigerskydd där tigrar lever. Och positiva resultat märks från dem skyddade områden.
Tigern är som sagt mycket utrotningshotad och jag tycker det är hemskt! Jag tycker det är ännu hemskare att tigrarna används till medicin!!!
Okej, visst är det kanske bra att det botar en sjukdom, men varje dag upptäcks andra sjukdomar som man måste ha botmedel till!
Jag tycker tigern är ett väldigt speciellt djur. Den är sååå fin och unik i sitt sätt, liksom.


Martin Harvey/ WWF Canon

Jag tycker det är hemskt att människor dödar tigrarna för att göra medicin. Hemskt att dem dödar dem för att få pälsen från dem. Hemskt att dem dödar dem för att dem dödar oss människor. Okej, kanske måste döda dem för att tigrarna attackerar oss människor, men jag tycker inte det är rättvist!
Jag har egentligen inga ord för detta. Ett ord: hemskt!




Nu tog jag bara en video utan att lyssna på vad dem säger.

Titta bara så fina dem är!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0